Forår 2008 6. Semester
Institut for By og Landskab | Bachelorprojekt
Arkitektskolen Aarhus
Vejleder: Martin Odgaard
Den barriereløse by er et felt hvor de traditionelle barrierer nedbrydes, og hvor muligheden for at leve i kontakt med naboen, med byen og med landskabet, opstår. Aquadukterne symboliserer og understreger byens overvindelse af barrieren, med forbindelsen over motorvejen skabes der kontakt til alle de topologiske, rekreative og kulturhistoriske kendetræk i Egådalen. Adgangen til Egåen, Engsøen, Golfbanen og Megashopping, er det unikke ved livet i Egådalen, og menneskeskabte barrierer i landskabet må overvindes, så deres positive infrastrukturelle bidrag ikke overskygges af gener og ulemper.
Så byen ikke bliver Elev ved motorvejen men Elev ved Engsøen.
Motorvejens møde med byen
Målet er at udvikle arkitektonisk markante bebyggelser, der kan møde motorvejens skala og hastighed. Der arbejdes med tre områder på tværs af motorvejen, og anvendes tre modeller for bebyggelse, som på hver deres måde knytter landskab og motorvej sammen.
Projekt “Park and Ride” kobler letbanerne fra Risskov og Skejby sammen med Djurslandmotorvejen og etablerer en stationsby anno 2015. Målet er at facilitere en omstigning fra individuel til kollektiv trafik, på den sidste del af turen ind til Århus C.
Ved at placere funktioner som indkøb, daginstitutioner og værksteder i forbindelse med Park and Ride stationen skabes et naturligt stop, som dermed gør det logisk at fortsætte med letbanen. I parkeringshuset bliver bilen serviceret, indkøbende placeret i bagagerummet og tanken fyldt så du sparer værdifuld tid ved fyraften. En modernistisk filosofi der gør den kollektive trafik til en lettelse af hverdagen og ikke et ekstra stop.
Projektet vandt hædrende omtale i konkurrence med kandidat og afgangsprojekter på institut for By- og Landskab på Arkitektskolen Aarhus.