Forår 2002 7. Semester
Bygningskonstruktør
Vitus Bering CVU, Horsens
Vejleder: Ove Bjerregaard Broch
Speciale
Brandteknisk Byggesagsbehandling for
Idræts og kulturhuset Sløjfen i Hadsten
Indledning
Natten mellem den 29. og 30. oktober 1998 kostede en brand i Den Makedonske Forenings lokaler i Göteborg 63 unge mennesker livet, mens yderligere 195 kom til skade.
Denne tragiske hændelse resulterede i en gennemgang af de regler, der på det tidspunkt var gældende i Danmark, indenfor brandsikkerhed i forsamlingslokaler og lignende.
Det udvalgsarbejde der, under Beredskabsstyrelsens formandskab, blev udført, resulterede i følgende ændringer:
Denne tragiske hændelse resulterede i en gennemgang af de regler, der på det tidspunkt var gældende i Danmark, indenfor brandsikkerhed i forsamlingslokaler og lignende.
Det udvalgsarbejde der, under Beredskabsstyrelsens formandskab, blev udført, resulterede i følgende ændringer:
- Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 740 af 23. september 1999 om ændring af bekendtgørelse om brandværnsforanstaltninger i hoteller m.v., plejeinstitutioner, forsamlingslokaler, skoler, daginstitutioner og butikker.
- Indenrigsministeriets bekendtgørelse nr. 739 af 23. september 1999 om ændring af bekendtgørelse om brandsyn.
- Beredskabsstyrelsens forskrift af 23. september 1999 om ændring af Driftsmæssige forskrifter for forsamlingslokaler.
Desuden udkom Tillæg 2 til Bygningsreglement 1995 med ikrafttrædelsesdato 1. februar 2001.
Spørgsmålet er nu, om de skærpede regler også har resulteret i større brandsikkerhed i forsamlingslokaler som er opført efter reglerne trådte i kraft. Dette spørgsmål vil blive besvaret, i relation til det nyopførte Idræts- og kulturhus, Sløjfen i Hadsten. Der vil blive udarbejdet en brandteknisk byggesagsbehandling af huset, som helhed, og en vurdering af om den faktiske byggesagsbehandling har været forsvarlig, og i tråd med de skærpede regler.
Spørgsmålet er nu, om de skærpede regler også har resulteret i større brandsikkerhed i forsamlingslokaler som er opført efter reglerne trådte i kraft. Dette spørgsmål vil blive besvaret, i relation til det nyopførte Idræts- og kulturhus, Sløjfen i Hadsten. Der vil blive udarbejdet en brandteknisk byggesagsbehandling af huset, som helhed, og en vurdering af om den faktiske byggesagsbehandling har været forsvarlig, og i tråd med de skærpede regler.
Konklusion
Husets åbne plan sætter store krav til den brandtekniske byggesagsbehandling, hvilket de mere end 30 krav til ændringer også fortæller. Den oprindelige byggesagsbehandling har arbejdet med en samlet brandsektion for både forsamlingslokaleafsnittet, og biblioteksafsnittet. Dette mener jeg er forkert, fordi man kan risikere at multisalen anvendes til udstillinger eller lignende, der giver en forøget brandrisiko.
En brand, som den der natten mellem 13. og 14. april 2002 raserede Hinnerup Bibliotek & Kulturhus, ville ødelægge langt større værdier i Sløjfen, fordi der ikke er effektiv sektionsafgrænsning imellem de forskellige afsnit.
Byggesagsbehandlingen i nærværende speciale, er blevet udført strengt efter Bygningsreglement 95, men huset ville også allerede nu kunne behandles efter de kommende funktionsbaserede brandkrav. Dette har man i den oprindelige byggesagsbehandling anvendt sig af. Man har en stor brandsektion på i alt 1700 m2, det vil sige at der er blevet taget nogle passive brandbeskyttende foranstaltninger ud af huset, nemlig de sektionsadskillende vægge. Dette ville for så vidt også være i orden, hvis de var blevet erstattet af nogle aktive anlæg, som f.eks. sprinkling eller røgventilation. De kunne også erstattes af nogle andre passive anlæg som f.eks. flere og bredere redningsåbninger eller røg afgrænsede sektioner i den øverste tredjedel af loftet. Dette er dog ikke sket.
Det man derimod har gjort er at stille krav om at installere et automatisk brandvarslingsanlæg, i bygningen. Dette krav styrkes, af at den lokale brandstation ligger under en kilometer væk fra huset, men må stadigvæk betragtes som et mere lempeligt krav end sprinkling, hvilket jo ifølge BR 95 er et krav, i brandsektioner i mere end en etage, med et areal på over 1000 m2. Dette betyder at man både har taget passive og aktive anlæg ud af bygningen, og dette var jo ikke ligefrem meningen med de funktionsbaserede brandkrav.
Min fremgangsmåde ved byggesagsbehandlingen, har ikke helt fulgt rækkefølgen i de 12 punkter som er beskrevet under ’Specialets opbygning’ på side 8, der er også blevet byttet om på nogle af punkterne i forhold til Ole Harpøths anbefaling i ’Brandteknisk Byggesagsbehandling 1. del’. Men punkterne her været en god ”rettesnor”, som man kunne falde tilbage på, når det skulle kontrolleres om alt var med.
Tillæg 4 til BR 95, som trådte i kræft 1. marts 2002, var også lidt af en udfordring. Anvendelsen af det europæiske brandklassifikationssystem, hvor man skal til at skelne imellem bærende, ikke bærende, adskillende og ikke adskillende bygningsdele, gør at overskueligheden forsvinder, og jeg kunne forestille mig at mange byggevare leverandører, har travlt i øjeblikket med at få godkendt deres byggevarer efter det europæiske klassifikationssystem.
Og selvom tillægget, ved første øjekast kun er administrativt, så kan der alligevel godt gemme sig nogle kommende skærpelser i det nye system. F.eks. kan en sektionsafgrænsende væg (BS 60), erstattes med REI 60 A2-s1,d0, og en celleafgrænsende væg (BD 60) erstattes med REI 60 hvilket vil sige bærende Bygningsdel 60. Men ikke EI 60 A2-s1,d0 eller EI 60 som er betegnelsen for ikke bærende Bygningsdel 60.
Tidligere har vi kunnet udføre sektionsafgrænsende vægge til eksempelvis en installationsskakt, og til celleafgrænsende vægge i f.eks. kontorer, af et gipspladebeklædt stålskinnesystem, altså som ikke bærende. Jeg tvivler på at denne konstruktion vil kunne opnå godkendelse som bærende Bygningsdel 60 (eller REI 60/REI 60 A2-s1,d0), Gyproc har eksempelvis kun en MK-godkendelse som ikke bærende Bygningsdel 60 i deres stålskinne program.
Hvis ikke jeg havde byggesagsbehandlet Sløjfen i en overgangsperiode, hvor begge brandklassifikations systemer var gældende, så kunne jeg være nød til at kræve gipspladevæggene i de to installationsskakte samt i kontorerne i biblioteket, udskiftet med bygningsdele som er godkendt som bærende bygningsdele, hvis ikke der udkommer et tillæg 5, der lemper på kravet, inden det gamle brandklassifikationssystem udgår.